Informera, sälj och vårda kundrelationer med mailutskick
Mailutskick är ett effektivt sätt att informera, sälja och vårda kundrelationer. Upplever mottagarna innehållet i era utskick som intressant, nyttigt, roligt och viktigt så kommer de med stor sannolikhet att fortsätta läsa och ta del av det ni har att erbjuda. Det är en viktig kanal som kan öka er försäljning och hjälpa till att bygga varumärke.
Varför mailutskick?
Mailutskick är ett bra sätt att hålla kontakten och påminna kunderna att ni finns. Det är en perfekt kanal för oss som kanske inte har en daglig kontakt med alla kunder, men som ändå vill påminna om att vi finns och vad vi kan erbjuda. När vi gör ett mailutskick finns det alltid ett gäng som hör av sig. Vårt namn dyker upp i deras inkorg och plötsligt kommer de på något de behöver hjälp med eller något de tänkt fråga men som aldrig blivit av.
Det behöver inte bara handla om att sälja en produkt eller tjänst. Det är också ett utmärkt sätt att tipsa, informera eller upplysa om saker som har skett eller kommer att ske i företaget.
Planera utskicket
Innan du drar igång, se till att ha en hållbar plan för era utskick. Planen bör bland annat ge svar på syftet med utskicket, vilka ni ska skicka till, vilket innehåll ni ska fokusera på och hur ni ska följa upp resultatet av utskicken. Håll ambitionen på en rimlig nivå så planen fungerar i vardagen. Hellre fyra riktigt bra utskick på ett år än ett varje vecka i ett par veckor för att sen inse att det blir för krävande.
Skicka med ett program avsett för massutskick
När du har en tydlig bild över era utskick behöver du ett program att skicka dem med. Skicka aldrig med ett vanligt e-postprogram utan använd en programvara som är avsedd för att skicka massutskick. Mailchimp och Get a newsletter är två bra exempel. Med hjälp av dessa minskar du risken att utskicken klassas som spam och du kan skapa snygga utskick med färdigdesignade grundmallar. Du kan skapa olika mottagarlistor, schemalägga utskicken, se statistik på vilka som öppnat mailet och se vad de har klickat på samt samla in mailadresser på webbplatsen.
Få fler att öppna mailutskicken
Det finns många små knep för att öka öppningsfrekvensen av utskicken. Ligger det runt 25% så är det bra. Bli därför inte avskräckt om det inte är fler som öppnar första utskicket. De som har en väldigt trogen kundskara brukar ligga runt 50-60% i öppningsfrekvens.
Här följer ett gäng tips på hur du kan öka öppningsfrekvensen:
- Vem är avsändaren?
Det ska tydligt framgå vem utskicket kommer från, helst en person på företaget. Ingen gillar att kommunicera med en robot. Undvik därför även mailadresser som noreply@foretagsnamn.se. Det är opersonligt och nästan otrevligt att skicka med en mailadress man inte vill ha svar till. Vi vill ju inget hellre än att prata med våra kunder. Bjud in till dialog istället för att vända dem ryggen. - Vem skriver ni till?
Börja mailet med en personlig koppling, exempelvis personens namn, ”Hej Nina!” eller ”Nina, här kommer…” en personlig start gör mottagaren mer sugen på att läsa vidare samtidigt som allt känns mer genuint. (I de flesta mailprogram finns koder att skriva för att få med mottagarens namn per automatik). Sätt dig in i mottagarens situation, är det här vad de är intresserade av? Hur vill du att de ska känna när de läser? Vad vill du att de ska göra? Anpassa innehållet efter mottagaren och se till att ha en tydlig call-to-action (ett sätt för dem att komma vidare). - En bra ämnesrad är avgörande
Tillsammans med avsändaren är ämnesraden bland det första mottagaren ser. Men det syns ytterligare en rad med text i inkorgen, det är första meningen i mailutskicket. Så se till att även använda denna för att göra mottagaren intresserad av att öppna mailet.Fler tips för ämnesraden:
– Håll den kort så mottagaren inte missar något viktigt
– Lägg gärna mottagarens namn i ämnesraden eller på den andra synliga raden.
– Undvik falska påståenden eller så kallade ”clickbaits” som gör läsaren besviken efter att de har öppnat, då lär de avfölja direkt.
– Uppmana mottagaren att agera direkt med uttryck som ”Enbart idag”.
– Infoga emojis i ämnesraden för att få mailet att sticka ut – tänk dock på att vara sparsam. Ett kladdigt mail med för mycket som händer kan ge ett oseriöst intryck.
– Siffror fungerar alltid och skapar nyfikenhet. Som exempelvis ”3 tips för att…” De 5 bästa…” och så vidare.
– Undvik alltid, i alla sammanhang, att använda utropstecken. I ytterst få undantagsfall är det passande med utropstecken i den digitala världen. -
Håll det enkelt
Ta bort så mycket överflödig text det bara går. Läs och ta bort, läs och ta bort tills du har kvar det mest nödvändiga. Enkelt och lättläst är alltid det bästa. Ett för långt mail kan få mottagaren att klicka bort det med en gång. -
Välj rätt tidpunkt
När är bästa stunden för mottagaren att få utskicket? Söndag kväll? Tidiga morgnar? På lunchrasten? Ha koll på målgruppens rutiner och testa gärna olika tidpunkter om du är osäker. Följ sedan upp och välj den tid som ger bäst öppningsfrekvens. Schemalägg utskicken så vet du att de kommer skickas iväg när du planerat.
Glöm inte att testa dina mailutskick innan du skickar dem. Se efter hur utskicket ser ut i både datorn och mobilen. Testa alla länkar så de fungerar.
Ge mervärde
Automatiska mailutskick
Skapa en serie av mail med ett tema som skickas ut automatisk, förslagsvis en gång i veckan under 5 veckor. Det kan vara en miniutbildning, 5 olika tips inom en viss kategori eller 5 olika erbjudanden under en specifik högtid så som jul. Få kunden intresserad av att signa upp sig för att veta mer eller köpa mer. Med ett sådant utskick håller ni kunderna underhållna under en längre tid, helt automatiskt.
Behöver du hjälp?
Vill du ha mer hjälp kring innehåll, design eller hur ni ska gå till väga? Här kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa till med era mailutskick. Vi erbjuder bland annat hjälp med att komma igång, designa mallar, utbilda er i mailchimp eller så hjälper vi till med hela utskicket. Vi har kunder som månadsvis skickar oss bildmaterial och fakta som vi använder för att skapa ett utskick. De får sedan ett snyggt designat mail i sin inkorg som de får godkänna innan vi schemalägger det till deras kunder. En vecka efter utskicket förser vi även dem med statistik på hur öppningsfrekvensen har varit och vilka länkar som mottagarna klickat på.
I detta exempel har vår kund skickat oss produktbilder och fakta där vi sedan skapat layouten, formulerat texten och schemalagt det till kundens prenumeranter.
Hör av dig till hej@odd.se om du är intresserad av hjälp med era mailutskick så berättar vi gärna mer.