Bygg varumärke och sälj med Pinterest – hur fungerar det?
Pinterest räknas som ett socialt medie men det är egentligen lika mycket en sökmotor där vi ofta letar efter något specifikt. Vi använder den likt Google och söker efter tips, inspiration eller tutorials för något vi vill göra eller köpa. Vi är inte alls där för att gilla andras inlägg eller scrolla igenom det senaste utan söker aktivt innehåll från varumärken, butiker och kreatörer. I denna artikel berättar jag mer om hur Pinterest fungerar och hur du kan använda kanalen till företaget för att bygga varumärke och sälja.
Nå köpstarka kunder – så här används Pinterest idag
Vad är Pinterest?
Pinterest är en plats där användarna kan lägga upp, spara och sortera bilder på olika digitala anslagstavlor (boards). De kan också följa andra användares anslagstavlor för att hitta bilder och inspiration. Ofta är det företag och kreatörer som delar med sig av sin kunskap och sådant de skapat. Det kan handla om allt från skor, kök, frisyrer, grafisk design, tatueringar, mode, smycken, recept, all sorts inredning, växter med mera. Alla bilder som läggs upp kallas för pins. Du ”pinnar” upp en bild på en anslagstavla. Du kan både dela med dig av egna pins och samla på andras.
Att som företag dela med sig av pins som sen sparas av andra i deras anslagstavlor, som i sin tur följs av en mängd människor, gör att företaget kan få en enorm spridning världen över. Finns det då en länk på varje pin till företagets webbplats dit användaren kan klicka sig vidare om de är intresserade skapas en stor affärsmöjlighet.
Hur många använder Pinterest?
Pinterest har 431 miljoner användare som aktivt använder kanalen varje månad. 60% är kvinnor och 85% säger att de använder Pinterest när de ska börja jobba på ett nytt projekt. (Källa: https://business.pinterest.com/sv/audience/)
Tittar vi på statistiken här i Sverige har vi ingen exakt siffra på totala antalet användare men enligt Svenskarna och internet 2021 (en rapport som visar våra internetvanor i Sverige) är det främst tre generationer som använder Pinterest i Sverige och det är väldigt jämnt mellan dem. Det är 90-talisterna (33%), följt av 00-talisterna (31%) och sedan 80-talisterna (28%) som under 2021 använde Pinterest. Majoriteten av användarna är kvinnor, hela tre gånger så många kvinnor som män. Men i den yngre generationen växer andelen män som använder kanalen för varje år. (Källa: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2021/sociala-medier/)
Olika sätt att upptäcka innehåll
Pinterest går lika bra att använda via desktop som i mobilen. Och det finns ett par olika sätt att upptäcka nytt innehåll.
Startflödet
Där finns ett startflöde där du ser allas innehåll sorterat efter vad algoritmen tror att du vill se mer av. Det märks snabbt när du sökt efter något eller pinnat en bild för då får du se mängder med liknande innehåll i startflödet. Under Bläddra ser du ett galleri som aldrig tycks ta slut. Under Titta kan du likt Tik Tik och Instagram Reels se ett helskärmsflöde där du svajpar uppåt för att komma till nästa.
Sökfliken
Sen har vi sökflödet där du kan söka med hjälp av sökord eller fota något som du vill söka efter. När du går in på en pin visas liknande pins under den vilket gör att man lätt jobbar sig vidare djupare och djupare från pin till pin och hittar mer och mer innehåll. Det är lätt att slukas upp av allt innehåll som finns där.
Idépins
Likt många andra sociala medier idag har även Pinterest ett snabbt video- och bildformat i deras mobilapp. Det heter Idépins och finns i cirklarna högst upp i startflödet. Det är samma format som på Instagram Stories (9:16). De ger en extra boost de första 48 timmarna och kan sen leva kvar på en anslagstavla. Du väljer när du skapar dina Idépins om de ska sparas i en anslagstavla sen och isåfall vilken. Du anger även taggar, upp till 10 stycken som hjälper dig att få spridning. Taggarna är fördefinierade så du söker och väljer relevanta taggar. Titeln på alla Idépins är viktig för söket så tänk sökord eller sökfraser där.
En Idépin kan vara upp till 60 sekunder lång och du kan spela in direkt i appen eller välja en video du redan har i mobilen. Sen kan du klippa, lägga på text och klistermärken.
Pinterest för företag
Precis som på de flesta andra sociala medier kan du ha ett privat konto och ett företagskonto. Företagskonton hjälper varumärken, kreatörer och säljare att få ut mer av Pinterest. Du får tillgång till analyser, annonser och exklusiva innehållsformat. Företagskonton är gratis och det går snabbt att registrera sig. Du kan skapa ett nytt företagskonto eller göra om det konto du har från privat till företag, du behåller på alla anslagstavlor och pins du sparat eller laddat upp.
Fördelen med att ha ett företagskonto är att du bland annat kan se statistik över pins, målgrupper och trender. Du ser tydligt hur det har gått för era olika pins den senaste tiden, vilka som sett dem, sparat dem samt vad målgruppen har för intressen och sökt på. Det går även att skapa annonser vilket resulterar i ökad synlighet och engagemang. Med Pinterest Ads skapar du enkelt annonser och ser till att rätt målgrupper ser dem. Sen kan företaget så klart skapa pins och på så vis sprida varumärket och dess produkter/tjänster. Genom att fylla i informationen på varje pin korrekt kan den bli sökbar och en bra väg in till webbplatsen.
Här kan du starta en företagssida på Pinterest, https://business.pinterest.com/sv/
Vad krävs för att lyckas på Pinterest?
För att lyckas med Pinterest handlar det främst om att dela rätt typ av innehåll, att det ser estetiskt tilltalande ut oavsett om det är bilder eller video, att allt är ifyllt korrekt och att det finns mycket seo-tänk.
Skapa en bra profil
- Använd logotypen eller eventuell ikon som profilbild
- Ladda upp en omslagsbild som passar företaget och det ni gör.
- Skriv en kort text om företaget och vad man kan förvänta sig om man följer er på Pinterest
- Länka till webbplatsen
Strategi för anslagstavlor och pins
Sätt upp en strategi för vilka anslagstavlor ni ska fokusera på. Titta vad er målgrupp gillar för typ av innehåll och hur ni på bästa sätt får fram det ni erbjuder. Skriv ner namnet på alla anslagstavlor i ett dokument och texten som hör vi varje anslagstavla. Det får plats 500 tecken i beskrivningen. Använd den och väv in många sökord i texten. Skriv även ner eventuella indelningar det ska finnas under en anslagstavla, lite som undermappar. Se ett exempel nedan från Odds Pinterest där Årets färg är en anslagstavla och under den finns det uppdelningar på varje år.
SEO
Då Pinterest fungerar som en sökmotor är texten oerhört viktig, att det finns med sökord och fraser som målgruppen söker efter. Detta gäller både anslagstavlan och de enskilda pinsen.
I sökflödet tittar Pinterest på följande:
Domänen
Pinterest tittar på URL:en som pinsen länkar till. De tittar på innehållet på sidan så det är relevant men också på hur populära andra pins är som kopplats till denna domän. Ju fler populära pins det kommer från domänen desto bättre kommer det gå för kommande pins.
Pin-kvalitet
Pinterest tittar även på kvaliteten på hela er pin, dvs att den är relevant och att många klickar på och sparar den. Men även att bilden är högupplöst och har ett bra format.
Pinna på
Här handlar det mer om hur du använder Pinterest. Att du är aktiv på ert företagskonto och repinnar sådant som är relevant och populärt. Att pinsen sparas till anslagstavlor som handlar om samma sak som där de i grunden kommer ifrån.
Relevans
Se till att all text är relevant så det kommer med bra sökord överallt. Det gäller både anslagstavlan och pinsen. Se till att pinsens seo matchar anslagstavlans men det ska inte vara samma. Tänk att anslagstavlans information ska vara mer övergripande och pinsens mer nischad. Nedan hittar du vad du ska tänka på när det gäller varje enskild pin, det påminner mycket om hur man arbetar med en webbplats för att sökoptimera.
- Titel – Se till att få med nischade sökord här och använd | – tecknet om du vill få in flera ord som inte kan bilda en mening.
- Beskrivning – Här kan du skriva 500 tecken. Försök även här att väva in bra sökord.
- Alt-text – Förklara vad man kan se på bilden/videon. Denna text läses upp av skärmläsare.
- Länk – länka till en relevant URL.
- Filnamnet – Se till så filnamnet på bilden också säger vad bilden innehåller och gärna med ett bra sökord.
Rätt format
Profilbild 165 x 165 px (1:1)
Bilder i flödet 1000 x 1500 px (2:3)
Omslagsbild 1920 x 1080 px (16:9) Bilden måste vara minst 800 x 450 px. Det går även bra att ladda upp en video i liggande format med bildförhållande 16:9. Videon måste vara minst 4 sekunder och högst 5 minuter lång.
Använd alltid skarpa bilder med hög kvalitet. Ha gärna er logotyp med på bilderna i flödet men centrera den då i toppen för att undvika att något täcker den. Se till att er grafiska profil kommer fram i alla bilder så de upplevs enhetliga vad gäller färger, filter och typsnitt.
Tålamod
Precis som med alla andra sökmotorer så tar det tid. Det gäller att hitta en strategi och kontinuerligt fylla på med bra innehåll i anslagstavlorna. Och så klart anamma nya funktioner som exempelvis Idépins.
Annonsering
Som på de flesta sociala medier får man bäst utdelningen genom att kombinera det organiska med betalt innehåll. Annonserna på Pinterest hamnar i flödet med det organiska och visas även i söket precis som övriga pins. Du kan boosta en redan befintlig pin eller skapa en kampanj via Pinterest Ads. Än så länge är det rätt låg konkurrens på Pinterest vilket gör att priserna är förhållandevis låga. Här finns en enormt köpintresserad publik då de, som jag nämnt ovan, oftast har en agenda med att de kommer till Pinterest.
Andra smarta funktioner
- Dela anslagstavla med andra som kan bidra med pins. Du kan exempelvis dela en anslagstavla med anställda så ni tillsammans kan bidra med pins.
- Du kan låsa en anslagstavla så ingen annan än du och de du delat den med ser den. På så vis kan du skapa moodboards för kunder eller leverantörer när ni spånar idéer till ett projekt. När vi ska fota på Oddkontoret gör vi exempelvis en anslagstavla för det som vi delar med fotografen så hen enkelt kan se vilken stil vi är ute efter. Detta gör vi även med kunder ibland när vi tar fram inspiration till olika kundprojekt.
- Du kan så klart även använda Pinterest för att hitta inspiration till dina projekt i form av tutorials, layouter, blogginlägg, färgkombinationer, bildkollage, typografi med mera.
- Schemalägg. Du kan schemalägga pin för pin på Pinterest men det går också bra att använda program som Later för att schemalägga till Pinterest och på så vis effektivisera arbetet.
- Installera en Pin-it knapp i webbläsaren så du snabbt kan pinna en bild du hittar på webben till era anslagstavlor. Kanske även lägga till det på webbplatsen så andra enkelt kan pinna era bilder i exempelvis en e-handel.
Det här kan vi hjälpa er med på Pinterest
- Rent praktiskt sätta upp grunden för företagets närvaro
- Skapa en strategi för hur ni ska använda Pinterest
- Skapa Canvamallar som ni kan återanvända för era pins, både organiska och för kampanjer.
Hör av dig till hej@odd.se om du är intresserad av att veta mer och här hittar du Odd på Pinterest.