Rätt bildstorlek i sociala medier 2024
Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder (och videor) på kanaler som Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok eller X med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda.
Varför ska vi anpassa bilderna?
Genom att anpassa bilderna undviker du att delar av dem beskärs bort eller att de blir av dålig kvalitet, samt att du nyttjar hela skärmytan. Så se till att anpassa bilden efter kanalernas rekommendationer och ge innehållet möjligheten att vara så bra som det bara kan vara. Häng med i guiden nedan.
Rätt bildstorlek på Instagram 2024
Att optimera bilder för Instagram brukade vara rätt enkelt då Instagram tidigare bara tillät en orientering för foton och videos. Med tillägg som Stories, Reels och Live blir det mer att hålla reda på. Här hittar du all information du behöver för att optimera storlek och bildförhållande mellan era foton och videoklipp.
Profilbild på Instagram 320 x 320 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdning.
När du delar foton och videoklipp på Instagram finns det två huvudpunkter att ha i åtanke: Bildförhållande och storlek. Bildförhållande avser bredden på en bild i förhållande till dess höjd. Det uttrycks som ett förhållande som 4:5 eller 9:16, där den första siffran representerar bredden och den andra siffran representerar höjden.
Storleken avser antalet pixlar som utgör bredden och höjden av ert foto eller video. Liksom bildförhållande uttrycks storleken i två tal, den första representerar bredden och den andra representerar höjden.
Bilder och videos i Instagrams flöde
Liggande bild i flödet 1080 x 566 px (1.91:1)
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px (1:1)
Stående bild i flödet 1080 x 1350 px (4:5)
Video i flödet 1080 x 1920 px (9:16).
Både bilder och videor i Instagramflödet kan delas med en kvadratisk, horisontell och vertikal riktning. Till videoomslaget rekommenderar Instagram en storlek på 420 x 654 px. (1:1.55)
Videon måste vara i MP4-format och kan vara mellan 15 sekunder och 10 minuter lång. Större konton och verifierade konton kan ladda upp videor som är upp till 60 minuter långa, men då måste de laddas upp från en dator.
Bilder och videos i Stories, Reels och Live
Bilder eller videos i Stories 1080 x 1920 px (9:16)
Vad det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av er story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.
Videos i Reels 1080 x 1920 px (9:16)
Reels filmas vertikalt och kan vara upp till 60 sekunder långa. När de syns i ert Reels-flöde visas videon i hela bildförhållandet (9:16), om du däremot laddar upp er Reel i ert ordinarie flöde också syns videon endast i bildförhållandet 4:5 och i er profil 1:1. Så när du laddar upp en Reel som även ska synas i ert ordinarie flöde är det bra att tänka på att inget viktigt i innehållet hamnar utanför bildförhållandet på 4:5 (centrerat) och inget i startbilen hamnar utanför 1:1. Du kan även ladda upp en separat startbild till er Reel om du inte hittar en bra sektion i videon som passar som startbild.
Live 1080 x 1920 px (9:16)
Liksom Instagram Video filmas Live vertikalt. Men medan Instagram Video är förinspelat sänds Live-videor direkt från din mobila enhet, så bildformatet blir alltid skärmens bredd och höjd (som vanligtvis är 9:16). Eftersom du inte kan ändra storlek eller bildförhållande manuellt är det inte mycket att fundera över.
Läs mer om skillnaden mellan Stories, Reels och Instagram Video i vårt blogginlägg.
Kreativa idéer till företagets sociala medier 💋
När idéerna sinar finns SoMe-korten till din hjälp så du alltid har något att skriva om. Placera den snygga boxen på ditt skrivbord och ha kreativiteten inom räckhåll.
Rätt bildstorlek på LinkedIn 2024
Företagsprofil på Linkedin
Profilbild på LinkedIn (Företag) 300 x 300 px (1:1)
Omslagsbild på LinkedIn (Företag) 1128 x 191 px
Bild i flödet på LinkedIn 1200 x 627 px
Omslagsbild för events på LinkedIn 1776 x 444 px
Privat profil på LinkedIn
Profilbild på LinkedIn (Privat) 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild på LinkedIn (Privat) 1584 x 396 px
Bild i flödet på LinkedIn (Privat) 1200 x 627 px
Rätt bildstorlek på Facebook 2024
Profilbild på Facebook 170 x 170 px (1:1). Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild på Facebook Ladda upp i 851x 315 px för bästa resultat. Den kommer sen visas i 820 x 312 px på desktop och i 640×360 px på mobilen. Tänk på att ha det mest väsentliga i mitten så att all information syns oavsett vilken enhet användaren använder. Observera att på din privata profil så täcks en del av din omslagsbild av din profilbild.
Omslagsbild för evenemang på Facebook 1200x 628 px (2:1)
Liggande bild i flödet 1200 x 630 px
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px
Stories på Facebook
Stories på Facebook 1080 x 1920 px (9:16)
Tänk på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av er story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.
Rätt bildstorlek på X (f.d. Twitter) 2024
Profilbild på X 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild på X 1500 x 500 px (3:1)
Bilder i flödet på X Bilden kan vara i vilken dimension som helst, men måste vara minst 600 px bred. När de syns i flödet kommer de automatiskt visas i ett liggande format (2:1). Det är först när användaren klickar på bilden som den kommer se hela storleken på bilden. Tänk därför på att delar av er bild riskerar att inte synas i förhandsvisningen om du inte använder “rätt” format. För att ha kontroll över vad som visas rekommenderar vi 600 x 300 px (2:1).
Rätt bildstorlek på YouTube 2024
Profilbild på YouTube 800 x 800 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild på YouTube 2048x 1152px
Minsta säkra yta för text och logotyper: 1 546 x 423 pixlar. Större bilder kan beskäras i vissa vyer eller enheter.
Thumbnail för video på YouTube 1280 x 720 px
Video på Youtube 1920 x 1080 px (16:9). Det går också att ladda upp video i stående format, 1080 x 1920 px (9:16) men då läggs det automatiskt till en vit kant runtom för att fylla ut hela ytan.
Rätt bildstorlek på Pinterest 2024
Profilbild på Pinterest 165 x 165 px (1:1)
Bilder i Pinterest flöde 1000 x 1500 px (2:3) eller 1000 x 1000 (1:1). Pinterest rekommenderar 1000 x 1500 px för pins i flödet. Bilden kan ha en större bildkvot än 2:3 men bilden kan då komma att beskäras i användarnas flöde. Det går även bra att ladda upp en video i liggande format med bildförhållande 16:9. Videon måste vara minst 4 sekunder och högst 5 minuter lång.
Omslagsbild på Pinterest 800x 450px (16:9) En liggande bild med bildförhållande 16:9 rekommenderas. Bilden måste vara minst 800 x 450 px.
Rätt bildstorlek på TikTok 2024
Profilbild på TikTok 200 x 200 px (1:1). Kommer bli rund efter uppladdning.
Video på TikTok 1080 x 1920 px (9:16) Videos och Stories på Tiktok visas vertikalt och du bör lämna 150 px i topp och botten samt 64 px på sidorna fria från text/viktigt innehåll då det här läggs till användarnamn, gilla-knappar, kommentarer osv.
Bilder på TikTok 1080 x 1920 px (9:16) rekommenderas för att fylla ut hela skärmen, men även 1080 x 1080 px (1:1) och 1080 x 1350 px (4:5) funkar också.
Rätt bildstorlek på Threads 2024
Profilbild på Threads 320 x 320 px (1:1). Kommer bli rund efter uppladdning.
Liggande bild i flödet på Threads 1080 x 566px (1:91:1)
Kvadratisk bild i flödet på Threads 1080 x 1080 px (1:1)
Stående bild i flödet på Threads 1080 x 1350 px (4:5)
Lycka till med ditt innehållsskapande i sociala medier!
Sociala medier
– vilka kanaler ska du välja?
Varsågod! En guide som förklarar vilka sociala medier som finns och hur de kan användas i er marknadsföring.