Rätt bildstorlek i sociala medier 2025

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder (och videor) på kanaler som Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok eller X med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda.
Varför ska vi anpassa bilderna?
När du delar foton och videoklipp på sociala medier finns det två huvudpunkter att ha i åtanke: bildförhållande och storlek. Bildförhållande avser bredden på en bild i förhållande till dess höjd. Det uttrycks som ett förhållande som 4:5 eller 9:16, där den första siffran representerar bredden och den andra siffran representerar höjden. Storleken avser antalet pixlar som utgör bredden och höjden av ert foto eller video. Liksom bildförhållande uttrycks storleken i två tal, den första representerar bredden och den andra representerar höjden.
Genom att anpassa bilderna undviker du att delar av dem beskärs bort eller att de blir av dålig kvalitet, samt att du nyttjar hela skärmytan. Så se till att anpassa bilden efter kanalernas rekommendationer och ge innehållet möjligheten att vara så bra som det bara kan vara. Häng med i guiden nedan.
Rätt bildstorlek på Instagram 2025
Att optimera bilder för Instagram brukade vara rätt enkelt då Instagram tidigare bara tillät en orientering för foton och videos. Med tillägg som Stories, Reels och Live blir det mer att hålla reda på. Här hittar du all information du behöver för att optimera storlek och bildförhållande mellan era foton och videoklipp.
Profilbild på Instagram 320 x 320 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdning.
Bilder i Instagrams flöde
Liggande bild i flödet 1080 x 566 px (1:91:1).
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px (1:1).
Stående bild i flödet 1080 x 1350 px (4:5).
Bilder i profilrutnätet 1015 x 1350 px (3:4).
Rutnätet i profilen har gått från att ha varit kvadratiskt i många år till att bli rektangulärt. För mest kontroll bör du publicera bilder i stående format och se till att eventuell text eller viktigt innehåll placeras en bit in eftersom en del av bilden kommer beskäras i rutnätet.
Bilder och video i Stories, Reels och Live
Bilder och video i Stories 1080 x 1920 px (9:16).
Vad det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av er story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.
Reels 1080 x 1920 px (9:16).
Reels filmas vertikalt och kan vara upp till 90 sekunder långa. När de syns i ert Reels-flöde visas videon i hela bildförhållandet (9:16), om du däremot laddar upp er Reel i ert ordinarie flöde också syns videon i bildförhållandet 4:5. Så när du laddar upp en Reel som även ska synas i ert ordinarie flöde är det bra att tänka på att inget viktigt i innehållet hamnar utanför bildförhållandet på 4:5 (centrerat).
Omslag för Reels 1080 x 1920 px (9:16).
Omslaget beskärs till 1080 x 1080 px (1:1) när den visas i rutnätet i profilen. Se till att det viktigaste innehållet syns inom det området. Du kan välja en stillbild från din Reel eller ladda upp en egen bild.
Live 1080 x 1920 px (9:16).
Liksom Instagram Video filmas Live vertikalt. Men medan Instagram Video är förinspelat sänds Live-videor direkt från din mobila enhet, så bildformatet blir alltid skärmens bredd och höjd (som vanligtvis är 9:16). Eftersom du inte kan ändra storlek eller bildförhållande manuellt är det inte mycket att fundera över.
Läs mer om skillnaden mellan Stories, Reels och Instagram Video i vårt blogginlägg.
Kreativa idéer till företagets sociala medier 💋
När idéerna sinar finns SoMe-korten till din hjälp så du alltid har något att skriva om. Placera den snygga boxen på ditt skrivbord och ha kreativiteten inom räckhåll.

Rätt bildstorlek på LinkedIn 2025
På LinkedIn skiljer sig bildstorleken beroende på om det är på en företagsprofil eller en privat yrkesprofil. Här är bildstorlekarna som gäller för respektive typ av profil.
Företagsprofil på LinkedIn
Profilbild på LinkedIn (företag) 300 x 300 px (1:1).
Omslagsbild på LinkedIn (företag) 1128 x 191 px.
Liggande bild i flödet på LinkedIn 1200 x 627 px.
Stående bild i flödet på LinkedIn 627 x 1200 px.
Kvadratiskt bild i flödet på LinkedIn 1200 x 1200 px.
Omslagsbild för events på LinkedIn 1600 x 900 px (16:9).
Privat yrkesprofil på LinkedIn
Profilbild på LinkedIn (privat) 400 x 400 px (1:1) Får en cirkelform efter uppladdning.
Omslagsbild på LinkedIn (privat) 1584 x 396 px.
Liggande bild i flödet på LinkedIn 1200 x 627 px.
Stående bild i flödet på LinkedIn 627 x 1200 px.
Kvadratiskt bild i flödet på LinkedIn 1200 x 1200 px.
Rätt bildstorlek på Facebook 2025
Profilbild på Facebook 170 x 170 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdning.
Omslagsbild på Facebook 851 x 315 px.
I mobilen visas omslagsbilden i 640 x 360 px och kommer beskäras något. Tänk på att ha det mest väsentliga i mitten så att all information syns oavsett vilken enhet användaren använder. Observera att på din privata profil täcks en del av din omslagsbild av din profilbild.
Omslagsbild för evenemang på Facebook 1920 x 1005 px.
Liggande bild i flödet på Facebook 1200 x 630 px.
Stående bild i flödet på Facebook 630 x 1200 px .
Kvadratisk bild i flödet på Facebook 1200 x 1200 px.
Stories på Facebook
Stories på Facebook 1080 x 1920 px (9:16).
Tänk på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av er story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.
Rätt bildstorlek på X (f.d. Twitter) 2025
Profilbild på X 400 x 400 px (1:1) Får en cirkelform efter uppladdning.
Omslagsbild på X 1500 x 500 px (3:1).
Bilder i flödet på X 1600 x 900 px.
Rätt bildstorlek på YouTube 2025
Profilbild på YouTube 800 x 800 px (1:1) Får en cirkelform efter uppladdning.
Omslagsbild på YouTube 2048x 1152px
Minsta säkra yta för text och logotyper: 1 546 x 423 pixlar. Större bilder kan beskäras i vissa vyer eller enheter.
Video på Youtube 1920 x 1080 px (16:9). Det går också att ladda upp video i stående format, 1080 x 1920 px (9:16) men då läggs det automatiskt till en vit kant runtom för att fylla ut hela ytan.
Thumbnail för video på YouTube 1280 x 720 px
Shorts på Youtube 1080 x 1920 px (9:16).
Thumbnail för Shorts på Youtube 1080 x 1920 px (9:16).
Rätt bildstorlek på Pinterest 2025
Profilbild på Pinterest 165 x 165 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdning.
Omslagsbild i profilen på Pinterest 800x 450px (16:9) En liggande bild med bildförhållande 16:9 rekommenderas. Bilden måste vara minst 800 x 450 px.
Bilder i flödet på Pinterest 1000 x 1500 px (2:3) eller 1000 x 1000 (1:1).
Pinterest rekommenderar 1000 x 1500 px för pins i flödet. Bilden kan ha en större bildkvot än 2:3 men kommer då att beskäras i användarnas flöde.
Video i flödet på Pinterest 1080 x 1920 px (9:16) eller 1920 x 1080 px (16:9). Videon kan vara mellan 4 sekunder och 5 minuter lång.
Omslagsbild för anslagstavlor på Pinterest 600 x 600 px (1:1).
Rätt bildstorlek på TikTok 2025
Profilbild på TikTok 200 x 200 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdning.
Video på TikTok 1080 x 1920 px (9:16) Videos och Stories på Tiktok visas vertikalt och du bör lämna 150 px i topp och botten samt 64 px på sidorna fria från text/viktigt innehåll då det här läggs till användarnamn, gilla-knappar, kommentarer osv.
Bilder på TikTok 1080 x 1920 px (9:16) rekommenderas för att fylla ut hela skärmen, men även 1080 x 1080 px (1:1) och 1080 x 1350 px (4:5) funkar också.
Rätt bildstorlek på Threads 2025
Profilbild på Threads 320 x 320 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdning.
Liggande bild i flödet på Threads 1080 x 566px (1:91:1).
Kvadratisk bild i flödet på Threads 1080 x 1080 px (1:1).
Stående bild i flödet på Threads 1080 x 1350 px (4:5).
Lycka till med ditt innehållsskapande i sociala medier!
Sociala medier
– vilka kanaler ska du välja?
Varsågod! En guide som förklarar vilka sociala medier som finns och hur de kan användas i er marknadsföring.
