”Vem” är ert varumärke? Ta fram en varumärkespersona
Det pratas ofta om vikten att skapa en persona (fiktiv person som liknar er målgrupp) utifrån de ni vill nå. I denna artikel vill jag vända på detta och istället be dig se ert varumärke som en person – vem är det? Och skapa en varumärkespersona. Om Volvo, Spotify eller Odd var personer – hur skulle de vara? Troligen rätt olika. Precis som vi människor är unika så är även företag och varumärken det.
En bra övning
När vi har en ny kund som vi ska hjälpa med en mer komplett grafisk profil så håller vi i en workshop först för att få fram allt vi behöver. För innan vi kommer till själva arbetet med det grafiska vill vi skapa en grund för varumärket, hur ska det kännas och upplevas? Här har vi ett par övningar vi kör och en av dem är att föreställa sig sitt varumärke som en person. Genom att svara på frågor som nedan blir det enklare att forma varumärket. Vi har ofta lättare för att beskriva en person än ett varumärke. Om vi tar Odd som exempel:
- Hur ser Odd ut?
- Hur låter Odd?
- Vad tycker andra om Odd?
- Vad vill vi att andra ska tycka om Odd?
- Vad är viktigt för Odd när det gäller kunder, personal, arbetsmiljö, företagskultur, leveranser av våra produkter och tjänster osv?
- Finns det något Odd tar tydlig ställning i vad gäller exempelvis miljö, politik, samhälle, ekonomi, rättigheter osv?
- Hur skulle Odd hantera ett problem som uppstår?
- Vilket konferensbord skulle Odd välja?
För mig som skapat Odd så vet jag svaren på ovan, och nej det är inte relaterat till bilden i denna artikel 😉
Det blir så mycket enklare att hantera val när man tänker på det här sättet och förstå vikten av att alltid ha sitt varumärke i åtanke. På vårt kontor är det exempelvis enbart möbler i svart eller ljusare trä. Stilen är industriell kombinerat med en skandinavisk touch men med några kreativa detaljer och möjligen något i ljusgrått eller knallgult. Så om vi ska köpa ett nytt konferensbord och vi har ett par vi väljer på, vilket skulle Odd välja? Knappast det rosa eller vita. Inte heller det med snirkliga smidesdetaljer. Valet blir då rätt lätt och det spelar ingen roll om vd:n eller en anställd gillar det rosa. Ska vi följa varumärket så är det Odd som bestämmer och då vet vi svaret. Genom att följa detta i allt, stort som litet så bygger vi vårt varumärke.
Nu är det din tur att testa
Om du reflekterar över ovan och sätter ert företagsnamn i dessa frågor och tänker igenom svaren. Är det lätt att svara på dem eller blir det rörigt? Om ni har ett tydligt varumärke kommer det bli rätt enkelt. Visst kan det kräva några tankeomgångar men med lite övning så kommer du se att det blir lättare och lättare. Titta sen på alla era kanaler som ni kommunicerar genom – skulle er ”varumärkespersona” säga eller skriva detta? Skulle hen vilja ändra på något?
När ni stöter på en utmaning i verksamheten kan ni lösa den genom att tänka; – Hur skulle ”varumärket” göra? Då vävs verksamhetens grundvärden in i beslutet vilket ofta gör det enklare.
Är detta något ni skulle vilja ha hjälp med?
Hör av dig om ni går i tankarna att göra om er grafiska profil eller se över ert varumärke. Kontakta mig på nina@odd.se eller använd vårt kontaktformulär.
Se hur vi hjälpt andra företag. Läs mer om grafisk profil och varumärkesdesign.
Nina Möller
Varumärkesdesigner