Skip to main content

Årskrönikan 2.0: En berättelse som kan engagera i alla kanaler

När året närmar sig sitt slut summerar och reflekterar många företag över året i någon typ av text som publiceras i verksamhetens kanaler. Ofta publiceras den i exakt samma utförande och längd på alla ställen. Texten skrivs också många gånger helt av någon i styrelsen, vd eller chef. Vi vill ge tips både på vad ni kan skriva om, vem som kan skriva och vad mer du kan hitta på när ni har texten på plats.

Små anpassningar för målgrupp och kanal

Vårt tips är att göra en grundtext på runt 3 000 tecken och sedan lägga lite tid på att anpassa längd och ton beroende på ert varumärke, målgrupp och vald kanal. Det kan räcka med att justera några ordval, lätta upp med mellanrubriker eller att anpassa hela längden på texten efter kanalen. Ni kan ofta få mer engagemang av läsarna om du delar upp texten i flera mindre inlägg i sociala medier, än att skriva något i stil med ”Nu har vår vd summerat året, läs hela hens långa text på vår webbplats”. Dels saknas beskrivning som lockar till läsning, dels måste läsaren ta sig till en annan plattform, vilket gör att ni tappar många läsare på vägen. Förkorta, förenkla och gör det lättillgängligt för läsaren istället.

Skriv din egen reflektion

Är det bara vd och ordförande som kan/bör skriva? Absolut inte. Alla medarbetare har sitt perspektiv och kan bidra till en helhetsbild av verksamhetsåret. Så varför inte uppmana medarbetare att skriva en egen liten reflektion över året utifrån sin yrkesroll? Samla in och få ett kollektivt intryck av året. Materialet kan användas inför författandet av den längre texten eller som enskilda tillbakablickande inlägg i sociala medier. Har du inte fått någon uppmaning att bidra? Ta ett eget initiativ!

Tips på innehåll

Vad ska man ta upp i en sån här text? Vi tycker att texten ska titta både bakåt och framåt, men också vara fylld med känslor. Inspireras gärna av punkterna nedan när du ska börja skriva en årskrönika.

Fokus på fakta:

  • RESULTAT Nådde ni uppsatta mål, eller åtminstone några av dem?
  • ÖVERRASKNINGAR Stötte ni på några oväntade utmaningar och händelser?
  • HÖJDPUNKTER Gjorde ni något unikt som det fortfarande pratas om på fikarasten?
  • UTVECKLING Hur har ni vuxit? Vilka strategier och samarbeten har stärkt er resa?
  • TRENDER Vad har påverkat er? Vad har ni hakat på och vad har ni valt att avstå från?
  • FRAMÅT Vad är era visioner, prioriteringar och mål för kommande år?

Fokus på det personliga perspektivet:

  • LÄRDOMAR Vad lärde du dig under året? Vilka insikter vill du dela?
  • KÄNSLAN Vad ser du tillbaka på med stolthet och fram emot med nyfikenhet?
  • BUDSKAP Knyt ihop med det du verkligen vill skicka med alla dem som tagit sig igenom hela texten!

Ta årskrönikan ett steg längre

Du ska såklart publicera texten i sin helhet där målgrupperna förväntar sig kunna ta del av hela och som inlägg med olika fokus där det passar bättre. Men du kan också göra mer. Tryck upp posters med bildcollage från året, låt alla medarbetare få varsin mugg eller en t-shirt med ett roligt eller peppande citat som någon bidragit med, typ ”Det här var året när jag fattade vad vi gör!” Kanske passar det er bättre med en infograf på en roll-up, ett bildspel eller en video över året?

Odd kan hjälpa dig såväl med idéer anpassade efter ert företag som med original och beställning av olika produkter. Kanske fastnar ni redan på hur ni kan bryta upp texten till flera inlägg i sociala medier? Hör av dig och låt oss hjälpa till!