Bli mer synlig med en företagsprofil på Google
Googles företagsprofil är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper dig att styra hur företaget visas på Google Sök och Maps. Tidigare appen för Google My Business finns inte längre utan nu hanterar du företagets profil direkt via söket eller i Maps. Det går också att logga in på webbplatsen för Google företagsprofil och uppdatera profilen där.
Fördelar med att ha en företagsprofil på Google
Med en företagsprofil kan du visa att ni finns, kommunicera med kunder, lägga upp nyheter, visa upp era produkter och tjänster, chatta med potentiella kunder, visa upp kontaktuppgifter och öppettider mm. Du kan även få referenser från kunder som visar andra hur uppskattat ert företag är. TIPS! Det finns länkar som du kan lägga i er mailsignatur som uppmuntrar fler att ge ett betyg på Google.
Det är lätt att glömma denna kanal bland alla sociala medier men kom ihåg att söket via Google fortfarande är en viktig del för att få trafik till webbplatsen. Så genom att hålla er företagsprofil uppdaterad förser ni Google med information men ger också potentiella kunder enkla vägar till att ta kontakt och så klart läsa mer om vilka ni är och vad andra tycker om er.
Innehållet i profilen visas i Google Maps men också som en ruta till höger om sökresultatet i desktop.
Publicera inlägg på Google
På samma platser som er profil visas kan du även visa inlägg. Skriver du artiklar på er webbplats är det bra att lägga ut dem som inlägg även på företagsprofilen på Google. De ligger kvar där i 90 dagar innan de försvinner. Du kan lägga upp inlägg kategoriserade som antingen Covid-19, Nyheter, Event eller Erbjudanden. Du kan ladda upp bilder, videos, text och ange en länk för de som vill läsa mer. Händelser och erbjudanden kan också schemaläggas så de bara visas under vissa datum.
Kom igång och skapa din företagsprofil
Det enklaste sättet för att komma igång är att logga in på webbplatsen för Google företagsprofil och följa stegen där. Så här ser det ut när du är igång. Här kan du även lägga upp era tjänster och produkter samt koppla övriga Google-tjänster som Google Ads och Gmail.
En annan bra funktion är att du varje månad får ett mail som sammanfattar hur många som sett och interagerat med företaget via profilen. Den jämför också resultatet med tidigare månader. Perfekt information som ger en bra bild över hur profilen mår.
In och skapa er profil nu och har ni redan en, passa på att uppdatera den med aktuell information och nya bilder.