Få fler följare med hashtags
Syftet med hashtags är främst att nå ut bredare än företagets följarskara på sociala medier som Instagram, LinkedIn och Twitter. Genom att lägga till hashtags i era inlägg så kan fler hitta er och börja följa ert konto. Så hur gör man?
Vad är en hashtag?
En hashtag är ett ord som inleds med #-tecknet. Sätter du detta tecken framför ett ord på sociala medier så blir det ordet klickbart. Klickar du på det så kommer alla inlägg fram där detta ord använts, på den kanal där du befinner dig. Inläggen länkas samman kan man säga, med hjälp av hashtaggen. Så i slutet på era inlägg lägger du en rad med ord/hashtags som kommer hjälpa inlägget att få spridning.
Hur hittar de just vårt inlägg?
På sociala medier som exempelvis Instagram och Twitter är det vanligt att vi följer hashtags, precis som vi följer andra konton. Detta för att lära oss mer om ett visst ämne eller ha koll på omvärlden. Så om du använder hashtags som din målgrupp följer, kommer de att se era inlägg även om de inte följer just ert konto.
Vilka ska vi välja?
Det är fritt fram att skapa hashtags och använda vilka du vill. Ingen äger rätten till att använda en viss tagg. Men tänk på att de ska fungera ihop med ert varumärke. Ett tips är att lyssna av om er publik använder några speciella hashtags så du kan använda dem också.
Säljer ni exempelvis ekonomiprogram för mindre företag kanske du ska överväga att använda #egetforetag #startaföretag #drivaföretag #egenföretagare eller liknande när du vill nå nystartade företag. För sannolikheten är rätt stor att de följer hashtags inom detta område när de ska starta eget.
I övrigt finns det många råd kring val av hashtags. Mitt tips är att inte krångla till det utan hålla er till en enkel strategi för att få bra spridning på valet av hashtags. Vi brukar börja med att be våra kunder att tänka på att få med hashtags inom dessa fyra områden för att nå ut bredare.
Genom att få med 1-3 bra hashtags inom varje område här kommer du att få en väldigt bra spridning av inlägget till dem som inte följer er samt några för att bygga varumärke.
1. Varumärke
2. Bransch
3. Målgrupp
4. Geografiskt område
Skriv ner dessa fyra grupper och fundera på vilka hashtags ni bör fokusera på under varje del. Så här kan det exempelvis se ut för vår del:
#oddbiz #marknadsföring #digitalmarknadsföring #varumärke #trycksaker #hemsida #socialamedier #entreprenör #entreprenörskap #drivaföretag #företag #videum #växjö
I denna grupp av hashtags får vi med ett par inom varje grupp. Viktigt att tänka på är att anpassa denna grupp för varje inlägg så du inte kör samma för alla. De branschrelaterade och geografiska ska exempelvis passa innehållet i inlägget. Skriver vi om trycksaker i ett inlägg tar vi inte med #digitalmarknadsföring #hemsida #socialamedier. Och skriver vi om enbart digital marknadsföring tar vi inte med #trycksaker. Så skriv upp en mängd hashtags som du kan välja på beroende på innehållet i inlägget.
Hur många hashtags ska vi ha med?
Välj hellre 5-10 riktigt bra hashtags där varje ord är noga valt än 20-30 ord som inte har en strategi med sig, då tappar du effekten av det hela. På Instagram kan du använda max 30 st. Använder du ett program för att schemalägga era inlägg på sociala medier så finns ofta statistik för hashtags. Vi använder Later exempelvis och där finns detaljerade siffror över de hashtags vi använder. Genom att ha koll på den kan vi avgöra vilka vi ska fortsätta använda och vilka vi bör byta ut. Dessutom kan vi spara grupperingar av hashtags och enkelt infoga dem i nya inlägg så vi slipper skriva dem varje gång.
Det finns fler saker att tänka på vad gäller hashtags men detta är det grundläggande. Börja här och få in en rutin med att hitta bra hashtags och anpassa efter varje inlägg.