Skip to main content

Så får du använda de sociala kanalernas logotyper

På de allra flesta webbplatser kan man se ikoner/logotyper som länkar till de olika sociala medierna. Och nästan alltid är de anpassade i utseende och färg för att passa webbplatsens design. Det många däremot inte vet är att det inte är tillåtet att göra så. Nu tror vi att dessa bolag är rätt nöjda med att företag länkar till deras plattformar och därmed är rätt förlåtande i detta. Men det kan vara bra för dig att känna till vad som faktiskt gäller. Så här har vi gjort en sammanställning från de största kanalerna där vi utgått från informationen de delar med sig av på sina egna webbplatser. Vi inser att vi själva inte fullt ut följer nedan regler och kommer göra justeringar framåt. Vi är måna om allas varumärke och har stor respekt för hur de vill att vi använder deras logotyper i våra kanaler.

Det här gäller

Det som gäller för samtliga logotyper är att man bara får använda de filer som den sociala kanalen i fråga tillhandahåller och att de inte på något sätt får modifieras. Det innebär att det inte är tillåtet att ändra färg eller addera och ta bort vissa element. Man får inte heller ändra proportionerna. De regler som anges här är de som gäller i skrivande stund, för att hålla dig uppdaterad kan du besöka de sociala kanalernas egna webbplatser och läsa mer.

YouTube

  • Den primära logotypen består av en röd ikon med en vit triangel i och en text som kan vara antingen svart eller vit beroende på bakgrunden.
  • Den kan användas i helsvart eller helvitt men då ska triangeln istället vara urklippt så man ser bakgrunden.
  • Ikonen kan användas fristående.
  • Det är inte tillåtet att lägga till egen text bredvid logotypen.
  • Både logotypen och ikonen får vara som minst 20 px hög och ska ha ett utrymme runtom som är minst i samma storlek som triangeln.
  • När logotypen används för att länka till något får det bara vara till en Youtube-kanal.

Youtubes logotyp

Läs mer om Youtubes riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

Facebook

  • Primärt används en blå cirkel med ett vitt f. Det finns också en sekundär logotyp som är en vit cirkel med att urklippt f.
  • Logotypen måste vara minst 16 px bred och det ska finnas ett utrymme runtom den som är minst hälften av logotypens bredd.

Facebooks ikon.

Läs mer om Facebooks riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

Instagram

  • Logotypen består av en ikon utan text som kan användas i originalfärgerna, men får även användas i helsvart eller helvitt.
  • Det nämns ingenting om minsta storlek men däremot att logotypen inte får vara så stor att den blir det mest framträdande elementet.
  • Den får inte användas på ett sätt som antyder på ett samarbete eller sponsorskap från Instagram.
  • Logotypen får inte placeras på ett sätt som kan sätta Instagram i en negativ kontext.

Instagrams ikon.

Läs mer om Instagrams riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

Snapchat

  • På ljusa bakgrunder används den primära logotypen som är ett vitt spöke med svarta konturer. På mörka bakgrunder används istället vita konturer och ingen fyllnadsfärg.
  • Det ska finnas gott om utrymme runtomkring logotypen. Ovanför och under den ska det vara minst samma mått som logotypens höjd. På sidorna ska det vara minst samma mått som logotypens bredd.
  • Logotypen kan vara i valfri storlek men den får aldrig vara större än er egen logotyp eller andra typer av brand marks.
  • Det är tillåtet att skriva sitt användarnamn intill logotypen. Det är också okej att skriva en call to action, t.ex. ”Följ oss på Snapchat” intill logotypen men bara om det inte finns andra logotyper bredvid som texten kan misstas för att tillhöra.
  • Logotypen får bara användas i syfte att hänvisa till Snapchat.

Snapchats ikon.

Läs mer om Snapchats riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

Kreativa idéer till företagets sociala medier 💋
När idéerna sinar finns SoMe-korten till din hjälp så du alltid har något att skriva om. Placera den snygga boxen på ditt skrivbord och ha kreativiteten inom räckhåll.

Läs mer och beställ kortleken

SoMe-kortlek med idéer på innehåll till företagets sociala medier.

LinkedIn

  • Man får använda både hela logotypen eller bara ikonen, som består av boxen med ”in”.
  • I de fall logotypen används utan en tillhörande länk måste ®-märket finnas med.
  • Logotypens primära färg är blå men det går också bra att ange den i svart eller vitt.
  • Logotypen måste vara minst 21 px hög. Runtom den ska det finnas ett utrymme på minst 2x bredden av i:et, detta gäller för alla sidor.

LinkedIns logotyp.

Läs mer om LinkedIns riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

TikTok

  • Logotypen finns i stående och liggande format. Ikonen kan användas för sig själv men bara om TikTok nämns i t.ex. ett textstycke intill.
  • Den kan användas i färg, svart eller vitt, beroende på bakgrunden.
  • Det ska finnas luft runtomkring logotypen. På varje sida ska det finnas ett tomrum som är minst lika stort som bredden av ikonen.
  • Ikonen får vara minst 3 mm bred i tryck och 16 px bred digitalt.

TikToks logotyp.

Läs mer om TikToks riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

X (f.d Twitter)

  • Logotypen kan användas i svart eller vitt.
  • Det finns en mall att använda om du vill ange ett användarnamn tillsammans med logotypen.
  • I övrigt har X inte gett några instruktioner för hur logotypen får användas mer än att du ska använda den med eftertanke.

X:s ikon.

Läs mer om Xs riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

Pinterest

  • Det är bara tillåtet att använda ikonen fristående, den ska inte innehålla någon text.
  • I första hand ska logotypen anges i sin röda färg men det finns också flera andra färger att ladda ner via hemsidan. Oavsett vilken färg det är ska p:et alltid vara vitt.
  • Om man inte använder ikonen som en länk måste ett användarnamn skrivas ut. För detta finns det mallar att ladda ner så texten får rätt proportioner.
  • Det får inte verka som att ni har ett samarbete med Pinterest eller att de sponsrar ert innehåll.

Pinterests ikon.

Läs mer om Pinterest riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

Threads

  • Logotypen består av en ikon och kan användas i svart eller vitt.
  • Runtom logotypen ska det finnas ett utrymme som är minst 1/4 av logotypens bredd.
  • I skrivande stund säger Threads att det kommer komma mer detaljerade riktlinjer så se till att hålla dig uppdaterad på eventuella förändringar.

Threads ikon.

Läs mer om Threads riktlinjer och ladda ner logotypen.

 

 

Sociala medier
– vilka kanaler ska du välja?

Varsågod! En guide som förklarar vilka sociala medier som finns och hur de kan användas i er marknadsföring.

Ladda ner