Vad är du mest känd för?
Det finns inget så kraftfullt som att få andra att referera till dig och sprida din verksamhet. Vi är generellt sett väldigt generösa när det gäller att tipsa personer i vår omgivning om kontakter, företag och varumärken som vi gillar. Och visst lyssnar vi på de runt om oss när de berättar om företag de själva använt eller hört gott om.
Men för att göra det enkelt för andra att föra budskapet vidare så måste det vara klart för dem vad du är känd för. Genom att ge omvärlden ett tydligt budskap som de kan föra vidare kommer det bli lättare att tipsa om dig. Så vad är du mest känd för? Stämmer omgivningens bild med den du tänker dig?
Öka lönsamheten genom att göra det enkelt för andra att sprida ditt budskap
Om du nu tar 30 sekunder och säger högt för dig själv vad du är mest känd för….
Var det svårt? Stakade du dig? Den här pitchen behöver sitta som en smäck. Om den inte gör det. Skriv ner den och öva. Och varför inte fråga ett par olika personer i din omgivning vad de anser att du (eller företaget) är mest känd för. Kan kännas läskigt men ofta väldigt lärorikt.
En pitch för andra att sprida
Genom att ha en enkel pitch som verkligen säger vad du gör, gör du det enklare för andra att sprida ditt varumärke. Något kort och konkret.
Prata själv mycket om vad du gör
När du minglar, träffar kunder och är ute på event. Se till att lite snyggt prata om vad du gör. Kanske har du fler tjänster eller produkter du erbjuder än vad personen du pratar med vet om? Var inte rädd för att nämna vad du mer gör.
Visa vad du kan i alla kanaler
Se till att visa i alla kanaler (hemsida, blogg, sociala medier, mailutskick mm) vad du kan, vad du är expert på. Kan du visa referenser, ge värdefulla tips inom din nisch och samtidigt förklara på ett enkelt sätt vad du gör så kommer sannolikheten att ordet sprids öka betydligt.
Vad mer?
Självklart behöver du göra ett bra jobb med att ta hand om de kunder du har så de är nöjda och därav sprider ordet vidare. Men underskatta inte de ambassadörer som kan finnas i din omgivning. De som kanske aldrig själva blir kunder men gillar det du gör och gärna tipsar andra om dig. Har de då en färdig pitch som du försett dem med så blir det så mycket enklare.
Så dags att se över, vad är du mest känd för? Och vad är din pitch att sprida vidare? Vilka ambassadörer har du i din omgivning?